حسن علیشیری

حسن علیشیری

ترانه‌سرا، نمایشنامه‌نویس و مترجم
حسن علیشیری

حسن علیشیری

ترانه‌سرا، نمایشنامه‌نویس و مترجم

دو یادداشت

1)

«باغ وحش جهانی»، سومین آلبوم گروه کیوسک، چند روزیست که منتشر شده، من هم که به شدت هوادارشان هستم، همان روز اول انتشار دست به دانلود ناجوانمردانه زدم و آلبوم را کامل، آن هم چند بار شنیدم. به یکی از دوستان فرنگ نشین سپردم یک نسخه از آلبوم ارجینال را بخرد و هر وقت آمد برایم بیاورد، یا اگر نیامد به بنده‌خدایی بدهد تا حالش را ببرد، تا کمی از عذاب وجدانم کم شود.

کارهای کیوسک، یا بهتر بگوییم آرش سبحانی، را از همان آلبوم اول پیگیری کردم و بیشتر ترانه‌هایشان را دوست دارم. سوژه‌های جذاب و نگاه تلخ اما طنزآمیزشان همیشه برایم جذاب و شگفت‌انگیز بوده، آنقدر جذاب که قافیه‌های غلط ترانه‌هایشان اصلا به چشم نیاید. جالب اینجاست که به مرور زمان اوضاع قافیه‌هایشان بهتر هم شده، انگار آرش سبحانی که ترانه‌سرای گروه هم است، به مرور زمان به ارزش موسیقایی قافیه بیشتر پی برده. بماند که آیا اصلاً در چنین کارهایی باید دنبال مسائل فنی ترانه بود یا نه!

از همه‌ی این‌ها گذشته، آشنایی آرش سبحانی با اوضاع و احوال داخلی و جزئیات سیاسی و اجتماعی، به ویژه وقتی پای اشارات طنزآمیز به وقایع سیاسی به میان می‌آید، آن هم با وجود دور بودن از ایران ستودنی است. (برای نمونه نگاه کنید به این ترانه)

پ.ن: قدیم‌ها برای آلبوم‌ها یا کتاب‌هایی از این دست، که مرتب می‌شنیدم یا می‌خواندمشان، از عبارت آلبوم یا کتاب بالینی استفاده می‌کردم، این‌روزها باید بگویم «باغ وحش جهانی» آلبوم ماشینی‌ام شده و هر وقت در در حال رانندگی هستم آن را گوش می‌کنم.
 
پ.ن۲: وقتی «محسن نامجو» خواننده‌ی مورد علاقه‌ات باشد و «کیوسک» گروه مورد علاقه‌ات، بهترین اتفاق دنیا تراک «یارم بیا»ی آلبوم «باغ وحش جهانی» است!
 

2)

مدت‌ها بود از شادمهر ناامید شده بودم. ملودی‌هایش دیگر آن احساس گذشته را نداشت، انتخاب ترانه‌هایش هم، جز یکی دو مورد، افتضاح بود. ترانه‌های خوب را هم، مثل مشکوکم، بلایی سرشان می‌آورد که خود ترانه‌سرا هم آن را به جا نمی‌آورد. تا «تقدیر» را شنیدم. اگر می‌شود برای گل‌های فوق‌العاده‌ زیبای فوتبال از عبارت «سوپرگل» استفاده کرد، باید بشود چنین ترانه‌هایی را «سوپرترانه» نامید! ترانه‌ای که روی کاغذ تنها بخشی از زیبائیش را به رخ می‌کشد و وقتی با یک ملودی خوب همراه می‌شود یک خواننده‌ی خوب اما به  قهقرا رفته را دوباره زنده می‌کند. بخش‌هایی از این ترانه مثل «دلگیرم از این شهر ِ سرد، این کوچه های بی‌عبور/وقتی به من فکر می کنی،حس می کنم از راه ِ دور» و «آخر یه شب این گریه ها/سوی چشامو می بَره/عطرت داره از پیرهنی/ که جا گذاشتی می پره!» عالیست! همکار خوبم، خانم مونا برزویی، در این ترانه به خوبی حسی عمیق را بی‌آنکه دست به حرکات محیرالعقول فرمی بزند منتقل کرده و این مسئله در روزگار «فرم‌زده»ی ما چیز کمی نیست! تنها همیشه در مورد ترانه‌های مونا برزویی حسرتی عمیق با من بوده، حسرت اینکه چرا این‌همه حس باشکوه خانمانه
را (به عمد از تعابیر دخترانه یا زنانه استفاده نکردم) نباید با صدای یک زن بشنویم! درست است که نمی‌شود برای احساسات عاشقانه، جنسیت قائل شد، اما من، با دریافتی کاملا شخصی، بسیاری از سطور ترانه‌های خانم برزویی، مثل بخش‌هایی که در بالا نقل کردم و بخش‌هایی از یک ترانه‌ی خوب دیگرشان، کوه، را خانمانه می‌بینم و با وجود اجرای خوب خوانندگانشان- در مورد کوه، علی لهراسبی- دوست‌تر می‌داشتم آن‌ها را با صدای یک خواننده‌ی زن بشنوم. شک ندارم در مورد سطرهای زیر تاثیرگذاری ترانه دوچندان می‌شد:

«منم اونکه تو رو داده به مهتاب!

کسی که روتو می‌پوشونه  تو خواب

کسی که واسه آغوش ِ تو کم نیست

می خوام یادم بره.. دست خودم نیست!»

شک ندارم حتا اگر ترانه‌سرای سطور بالا را نمی‌شناختم، می‌توانستم حدس بزنم که یک خانم آن‌ها را نوشته. فراموش نکنیم در روزگاری که زنان ترانه‌سرا، با حسی مردانه می‌نویسند، وجود ترانه‌سرایانی مثل مونا برزویی غنیمت است. برای او آرزوی موفقیت بیش از پیش و روزهایی سرشار از ترانه‌های شاد عاشقانه دارم.
نظرات 16 + ارسال نظر
الناز (یلدا)اسفندفرد دوشنبه 27 آبان‌ماه سال 1387 ساعت 20:40 http://barayehichkas.persianblog.ir

سلام..
ترانه ی تقدیر پر از احساسات ناب عاشقانه بود و ملودی و صدای شادمهر تاثیر کلام را چند برابر کرد...

سبز باشی

مونا برزویی سه‌شنبه 28 آبان‌ماه سال 1387 ساعت 00:21 http://mb2004.persianblog.ir

سلام .
موافقم. خودم هم خیلی دوست دارم با خواننده های خانم همکاری کنم. فارغ از هر گونه دغدغه ی اجرای مردانه.
ممنونم از تامل شما بر روی ترانه ها. برام خیلی خیلی ارزشمنده که این مطالب رو با قلم شما میخونم.

موفق باشید با یک دنیا سپاس :)


صادق سه‌شنبه 28 آبان‌ماه سال 1387 ساعت 02:26 http://www.utanazy.blogfa.com

سلام دوست عزیز
تقدیر کمتر از نیمی از توانایی شادمهر بوده
موسیقی ایران نیاز به یک خط شکن دارد تا با ازمون و خطا به فرم جدید برسد
و این سال ها جز شادمهر کس دیگری چنین شهامتی را نداشت و ندارد

شهرزاد سه‌شنبه 28 آبان‌ماه سال 1387 ساعت 12:22 http://www.spanish.blogsky.com

سلام

به نظر من هم ( مونا برزویی ) یک ترانه سرا و شاعر موفقه

همیشه با شعر و ترانه هاش ، دل همه ی ما رو شاد میکنه

امیدوارم هم شما و هم مونا برزویی موفق باشید

با آرزوی بهترینها

شهرزاد سه‌شنبه 28 آبان‌ماه سال 1387 ساعت 12:30 http://www.spanish.blogsky.com

امیدوارم قدر ترانه سراهایی مثل ( مونا برزویی ) دونسته

بشه

ارج نهادن به یک هنرمند خانم خیلی ارزش داره

باید افتخار کنیم به وجود با ارزش یک هنرمند خانم که با قلبش

( با قلب پاکش ) عاشقانه می نویسه


از خدا میخوام ( مونا برزویی ) همیشه بهترین باشه

روشنک سه‌شنبه 28 آبان‌ماه سال 1387 ساعت 15:28 http://azeshgh.blogsky.com

سلام عزیزترینم!
همیشه طرفدار ارش سبحانی و نگاه دقیق اش به اوضاع مملکتی هستم
؛از اون تارزان بی عرضه که رفت و وارث جنگل شدخ چیتا!!!!؛ عالیه...
به نظر من ترانه های مونا برزویی عزیز این روزها عالیند. خودت می دونی که چقدر این کار شادمهر رو دوست دارم
آخر یه شب این گریه ها/سوی چشامو می بَره/عطرت داره از پیرهنی/ که جا گذاشتی می پره! ..عالیه و از صمیم قلب بهش تبریک می گم و امیدوارم که موفقیت هاش پایدار باشند..
شاد باشی عزیزم

ایمان سه‌شنبه 28 آبان‌ماه سال 1387 ساعت 16:34 http://shadmehrEast.blogfa.com

سلام خسته نباشید.
شادمهر یک بار دیگه نشون داد که با بقیه فرق داره! البته تلاش ما هم واسه خلق تقدیر بی تاثیر نبود!!
میشه گفت این بهترین شعری بود که مونا بروزیی طی این سال ها گفته.. موزیک تقدیر درست مثل آهنگ علامت سوال دل نشینه! کمتر کسی پیدا میشه که از این موزیک راضی نباشه! یک در هزاره! در کل این همه زحمت و تلاش و خرج واسه یک آهنگ بی نتیجه نبود که باعث خوشحالیه واسه ما٬طرفدارای شادمهر و موزیک پاپ ایرانه! من مطمئنم اگه شعر آهنگ های سبب٬رسیدی٬بغض از نیلوفر لاری پور یا مونا برزویی بود قطعاْ مثل تقدیر یا شاید حتی بهتر از تقدیر خلق می شد! به خاطر داشته باشید که خیلی مهمه کلامی که خوانده میشه از دهان چه کسی گفته شده! شاعر باید روح لطیف و با خدا باشه تا اشعارش روی انبوع مردم تاثیر بذاره. امیدوارم منظورمو درست رسونده باشم.
موفق باشید

سلام دوست عزیز- از نظرتون ممنونم. ترانه‌سرای ترانه‌های سبب و رسیدی هم دوست خوب من جواد شریف پوره و من کارهاش رو خیلی دوست دارم. به ویژه (رسیدی) ترانه‌ی خیلی خوبیه. این کارها در زمان خودش Hit شده اما قرار نیست همه‌ی ترانه‌های خوب مثل هم باشند. نباید برای خوب نشون دادن یه کار-که خودش به اندازه‌ی کافی خوبه-کارها و ترانه‌های دیگه رو زیر سوال برد دوست من!

ایمان سه‌شنبه 28 آبان‌ماه سال 1387 ساعت 18:44 http://shadmehrEast.blogfa.com

بازم سلام. من اشعار کسی رو زیر سوال نبردم! متاسفانه شما منظور منو درست متوجه نشدید. جواد شریف پور روح لطیفی نداره!! اینو هم خودش و هم شما میدونید! دوست عزیز سعی کنید تعارفات رو بذارید کنار! همین تعارفاتو خواهش و تمناست که ما ایرانی ها رو به جایی نمی رسونه...
من سال هاست که طرفدار شادمهر هستم! تمام خاطراتمم با شادمهر و آهنگ هاشه! ولی اگه شادمهر جایی اشتباه کنه من نادیده نمی گیرم و چشمامو روی خطایی که مرتکب شده نمی بندم یعنی وجدانم راضی نمی شه! چون من یه طرفدار واقعی هستم! شما می تونید یه سر به آرشیو بلاگ بزنید متوجه میشید! در هر صورت من موقعیت شما رو درک می کنم! اصلاْ هم انتظار ندارم که حرف های منو تایید کنید! چون چیزی که عیان است که چه حاجت به بیان است!!!
موفق باشید

عرشیا عشقی سه‌شنبه 28 آبان‌ماه سال 1387 ساعت 20:53 http://arshia-eshghi.blogfa.com

سلام
امیدوارم شاد و سلامت باشی رفیق
فکر می کنم اولین کسی بودم که پس از انتشار باغ وحش جهانی راجع بهش نوشت در واقع چند ساعت بعد و همچنین در مورد تقدیر نیزاگر نگویم اولین جزو اولینها بودم و یکشنبه یادداشت هایم در رابطه با این دو اثر را پیش از نوشتن این پست خواندی و می دانی که نظرم همین بود
اما باز هم می گویم انتشار آثاری از جمله باغ وحش جهانی اتفاقهای خوشی است که کمتر نظیرش رخ می دهد
و ترانه ی تقدیر مونا برزویی عزیز خواهر گلم را نیز بی اندازه دوست می دارم
درست است که فرم پیچیده ای ندارد اما من آن را یک ترانه ی فرمال می دانم و عقیده دارم فرم زیبایی دارد
یکی از دوستان گفته بود که تقدیر بهترین ترانه ای است که تا کنون از مونا برزویی منتشر شده اما بنده با احترام به نظر ایشان باید عرض کنم به هیچ وجه این طور نیست!
من به عنوان کسی که تمام ترانه های منتشر شده ی وی را خوانده و یا شنیده ام و حتی برخی از آنها یا برخی از سطور از آنها را در ذهن دارم و همیشه با خود زمزمه می کنم با جرعت می گویم که ترانه های بسیار زیباتری نیز از وی تا به حال خوانده و منتشر شده که به دلیل عدم برخورداری از ملودی، تنظیم، اجرا و پخش مناسب به حقشان نرسیده و شنیده نشده اند و تقدیر تنها گوشه ای از توانایی های او است
با اطمینان و یقین می گویم که در آینده ای نه چندان دور او یکی از چند ترانه سرای اول کشور خواهد بود.
استعداد او اعجاب انگیز و مثال زدنی است.
در آخر نیز باید بگویم هر چند بعد از من به این مسائل پرداختی ولی نکاتی جدید و دقیق را بیان کردی که بسیار ارزشمند بود و در مطالب من ذکر نشده و جا مانده بود
به خاطر نگاه عمیقت بهت تبریک می گویم حسن جان
شاد باشی
وقت خوش

پیمان چهارشنبه 29 آبان‌ماه سال 1387 ساعت 09:37 http://www.nabakhshoodeh.blogfa.com

سلام دوست تازه من. ممنون بابت لطفی که داشتید.امیدورام در آینده بیشتر ار نظرات شما استفاده کنم. به همسر سلام برسانید.

میثم یوسفی چهارشنبه 29 آبان‌ماه سال 1387 ساعت 14:25 http://yabanu.blogfa.com

درود حسن جان. لینک این جا رو واسه آرش سبحانی می فرستم که بخونه. در مورد خانم برزویی هم که کاملا موافقم. به امید دیدار

محمدرضا پنج‌شنبه 30 آبان‌ماه سال 1387 ساعت 18:02

بسیار عالی بود. موفق باشید...

عرشیا عشقی یکشنبه 3 آذر‌ماه سال 1387 ساعت 03:38 http://arshia-eshghi.blogfa.com

سلام
امیدوارم شاد و سلامت باشی
با "بارون که می گیره" به روزم
لحظاتی پیش سرودمش
فرصت کردی سراغم بیا
وقت خوش

کوشا دوشنبه 4 آذر‌ماه سال 1387 ساعت 18:57 http://www.koosha-delshad.mihanblog.com

با " ایران خانم " به روزم دوست من

عرشیا عشقی سه‌شنبه 5 آذر‌ماه سال 1387 ساعت 18:12 http://arshia-eshghi.blogfa.com

سلام
با ترانه ی "من کجای زندگیتم؟" از مونا برزویی و یادداشتی بر آن به روزم
راستی! به حرفم گوشندادیا!
یکی از ترانه های جدیدت کهخودتم بیشتر دوسش داری رو واسه پست بعدی یا یکی از پستهای بعدی در نظر بگیر!
یه بار دیگه هم گفتم این وبلاگ فقط همین رو کم داره
شاد باشی رفیق
وقت خوش

*شریف* شنبه 14 دی‌ماه سال 1387 ساعت 06:33 http://SHARIFPOUR.tk

( ... انتخاب ترانه‌هایش هم، جز یکی دو مورد، افتضاح بود. ترانه‌های خوب را هم، مثل مشکوکم، ...)
دست تان درد نکند از اینهمه یادآوری رفیق !
ترانه ی این کار شادمهر که واقعا محشر بود !
اما (مشکوک) هم ...!؟
فقط یکی دو مورد رفیق !؟!
کدام کار که به شادمهر دادم از متوسط امروز دوستان دور و برت بدتر بود !؟
امان از اینهمه کم لطفی رفقا !
البته آدم که از بیگانه طعنه نمی شنود !
تا داشته باشیم از این رفقا !

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد